STARRT Analysefase

Situatie
De situatie waaraan wij dit project gaan werken is het vervoer in Vlissingen voor studenten, docenten en ondernemers. De afstanden tussen station, Kenniswerf en het centrum van Vlissingen worden momenteel afgelegd te voet. Dit kan een stuk sneller en makkelijker, dus hebben wij de opdracht gekregen om een fiets te ontwerpen. Deze fiets moet gemakkelijk in gebruik en toegankelijk zijn voor de doelgroep. Door middel van het analyseverslag hebben wij ons georiënteerd op de essentie van het product.  Hierbij hebben wij deelproblemen opgesteld en deze vervolgens opgelost. Om de beroepssituatie succesvol op te lossen, hebben wij de volgende thema's bekeken: ergonomie, materialen, constructie, wettelijke eisen en naar de bestaande modellen van de fiets. Ook hebben wij de doelgroep geïnterviewd. Hierdoor hebben wij veel informatie gewonnen en zijn we ook de verwachtingen van de doelgroep te weten gekomen. Door al deze op te doen, weten wij aan welke eisen we moeten voldoen en welke eisen verwacht worden. 

Taak
Er moet dus een fiets worden ontworpen voor studenten, docenten en ondernemers zodat zij gemakkelijker afstanden binnen Vlissingen kunnen overbruggen. Hierbij komt dat de fiets gemakkelijk en toegankelijk voor de doelgroep is. Ook moet de fiets aansluiten bij het uiterlijk van de opdrachtgever ( de Kenniswerf). Hiervoor hebben collage's gemaakt om de sfeer van de omgeving, doelgroep en de materialen weer te geven.  Tijdens het analyseverslag heb ik me vooral bezig gehouden met het opstellen van de voorlopige probleemstelling, de ergonomie en de ontwerpvisie. Ook heb ik de interviews afgenomen en hielp ik de andere als er niet aan uit kwamen.

Activiteit
  •  De voorlopige probleemstelling:
Tijdens het opstellen van de voorlopige probleemstellingen hebben we als eerste alles op een rijtje gezet. Dit houdt in dat we hierbij een beeld gingen vormen van het huidige probleem. We hebben hierbij de problemen die zich voor doen onderverdeeld in deelproblemen. Aan de hand van deze deelproblemen hebben wij actiepunten geschreven. Hierdoor hebben een goed beeld gekregen van de problemen die zich momenteel voor doen.
  • De ergonomie:
Bij de ergonomie heb ik de evolutie van de fiets weergegeven. Hierin staan de aanpassingen en verbeteringen die de fiets heeft meegemaakt in de loop der jaren. Dit hebben we gedaan om de fiets in de volgende fases zo goed mogelijk af te kunnen stellen op de gebruiker. Hierbij heb ik veel informatie van het internet bij gebruikt. Aangezien sommige site's niet altijd even betrouwbaar zijn, heb ik veel verschillende site's gebruikt. Zo heb ik ook mijn informatie kunnen controleren.
  • De ontwerpvisie:
Tijdens het maken van het analyseverslag hebben wij een ontwerpvisie gevormd. Hierin staan de punten die wij het belangrijkste vinden tijdens het ontwerpen van de fiets. Wij gaan ons dus vooral op die punten richten. Ook staat er in de ontwerpvisie wanneer wij te vrede zijn met ons ontwerp. Ik heb tijdens het maken van de ontwerpvisie goed overlegd met mijn groep. We zijn er samen uitgekomen over wat wij het belangrijkste vinden. Dit heb ik later allemaal op papier gezet en een geheel van gemaakt.

  • Interviews houden:
Thomas en ik hebben samen alle interviews afgenomen en hiervan later een kloppend geheel gemaakt. Dit hebben wij gedaan zodat wij weten wat de doelgroep verwacht van een fiets. Aan de hand van de interviews hebben wij eisen kunnen opstellen.

Dit zijn niet mijn enige taken geweest. Zo hielp ik mijn groepsleden als zij iets niet begrepen. Dit gebeurden ook andersom. Ook controleerde we elkaar en gaven we ook feedback op ieders werk.

Resultaat
Ik ben erg te vrede over ons geleverde werk. Ons analyseverslag vind ik er erg goed uit zien. Ook ging de presentatie naar mijn inzien goed. Meneer Koole gaf ons echter nog wel verbeter punten. Deze ging hij eerst nog even nakijken in het analyseverslag, maar wij horen dit nog. Mocht er toch nog verbeterpunten zijn, dan gaan wij hieraan werken. 
Ik vond onze samenwerking binnen het groepje goed. We konden altijd bij elkaar te recht als er vragen waren en deze werden ook altijd opgelost. Dit gebeurde zowel op school als thuis. Ook hield ieder zich goed aan de planning en kwam ieder zijn woord na. Ik bedank mijn groepje hier dus enorm voor. Wel is er iemand gestopt met de opleiding, namelijk Thomas. Dit vond ik erg jammer aangezien ik goed met Thomas overweg kon. Ook hij leverde hij zijn werk altijd en hiervoor wil ik hem ook bedanken. Inmiddels hebben wij een nieuw groepslid, namelijk Sander. Hij zal ons bijstaan vanaf de ideefase.  

Zoals hierboven al staat, had meneer Koole inderdaad nog een aantel verbeterpunten die wij dienen te veranderen. Wij hebben namelijk een NO GO gekregen voor onze analyseverslag. Hierdoor zijn wij meteen te werk gegaan om van onze NO GO een GO te maken. Ten eerste hebben wij de feedback als groepje besproken. Wij hebben hierbij besproken hoe wij onszelf moeten verbeteren. Hieruit bleek al snel dat onze procesboom, het programma van eisen en wensen en de definitieve probleemstelling niet goed waren. Ook waren de conclusies niet altijd even gedetailleerd. Vervolgens hebben wij het boek 'Het ontwerpproces in de praktijk' erbij gepakt. Deze werd in de beoordeling namelijk vaak genoemd. Nadat wij dit boek beter hadden bestudeerd, bleek inderdaad dat er veel fouten in ons verslag zaten. Nadat ieder een taak had toegewezen gekregen, zijn wij verder gegaan met werken. Een leermoment voor de volgende keer is dus dat ik voortaan beter het boek 'Het ontwerpproces in de praktijk'  ga gebruiken. Hier staat namelijk echt alles is. Ik vind wel dat wij als team de beoordeling goed hebben opgepakt. We zijn namelijk rustig gebleven en hebben hierna alles opgelost.

Reflectie
In ons groepje nam Fleur vooral de leiding. Dit vind ik erg fijn aangezien ik niet echt een leidinggevend persoon ben. Dit zorgde meteen ervoor dat we een goede rolverdeling hadden in ons groepje. Ik hielp vooral de andere als zij het niet begrepen. Dan keek ik bijvoorbeeld met ze mee waardoor we er uiteindelijk uitkwamen. Ik ben iemand die graag mensen helpt dus vond ik dit absoluut niet erg. Wel hadden we wat last van een opstart probleem. We wisten namelijk niet goed wat er van ons verwacht werd en wat nu precies de bedoeling was van alles. Mede door de ontwerpbegeleiders en de andere team zijn we eruit gekomen. Ook was het boek 'Het ontwerpproces in de Praktijk' heel erg handig. Dit ga ik zeker weten vaker gebruiken in de toekomst. Ik ben erg benieuwd wat de verbeterpunten zijn van ons analyseverslag, zodat wij hier eventueel verder aan kunnen werken.

Toepassing
Ik ga de manier waarop ik te werk ben gegaan tijdens het maken van het analyseverslag zeker vaker gebruiken. Zo ben ik erg gestructureerd te werk gegaan en dit wil ik ook blijven doen in de toekomst. Ook ben ik blij met de kennis die ik heb opgedaan tijden het maken van dit analyseverslag. Ik ga nog erg goed luisteren naar de feedback die wij gaan krijgen, zodat ik dit in de toekomst anders kan doen.



1 opmerking:

  1. Situatie is in deze met name dat je in een BLOK zit waar je methodiek moet leren. [Het project is daarbij het middel]
    Je kunt dan ook beter ingaan op de uitdagingen die er methodisch technisch voor je liggen. Analyse bestaat uit .... Groep gaat de basisstructuur strak volgen. Activiteiten zijn... Daarin zijn mijn activiteiten.
    1.
    2.
    3.

    enz.

    Resultaten moet ook echt alleen over resultaten gaan.
    Veel inhoud daarvan is op dit moment reflectie; dat moet dus naar... Reflectie.

    Transfer moet concreter: In Blok 2 ga ik...

    Maar best goed zo voor eerste keer!

    BeantwoordenVerwijderen